کنترل خشم در محل کار به افزایش درک و پردازش احساسات در شرایط دشوار بستگی دارد که هم به رشد شخصی فرد منجر می گردد و همچنین به ایجاد محل کار مشارکتی و حمایتی کمک بزرگی می کند. از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا در چشم انداز حرفه ای امروز مواجهه با لحظات ناامیدی و یا عصبانیت در محل کار امر غیر معمولی نیست. مدیریت خشم در محل کار چه یک اتفاق یکباره باشد و چه یک الگوی تکرار شونده برای ابراز موثر احساسات و حفظ یک تجربه کاری مثبت بسیار مهم است. با این حال یافتن راه‌های موثر برای کنترل خشم در محل کار می‌تواند چالش برانگیز باشد. برای آموختن مهارت های کنترل خشم در ارتباطات بررسی دلایل رایج عصبانیت در محل کار، آشنایی با مهارت های تنظیم هیجانی، کسب بینش درست در مورد نحوه برخورد موثر با خشم و همچنین استفاده از هنر سکوت در محل کار بسیار حائز اهمیت می باشد.

مدیریت کردن خشم چیست؟

مدیریت کردن خشم فرآیند شناخت و کنترل خشم پیش از مخرب شدن عصبانیت فرد است. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا در حقیقت مهارت های کنترل خشم در ارتباطات شامل یادگیری روش‌های سالم‌تر برای ابراز خشم و کنار آمدن با آن است تا بتوانید احساسات خود را به طور سازنده بیان کنید و از آسیب رساندن به خود و یا دیگران جلوگیری نمایید. تکنیک های مدیریت عصبانیت ممکن است شامل مهارت های ارتباطی و بازسازی شناختی باشند.

اثرات عصبانیت مزمن در محل کار

اثرات خشم در محیط کار به زندگی حرفه ای فرد محدود نمی شود. بر باور دکتر ماکان آریا پارسا خشم می تواند سطح استرس را هم از نظر ذهنی و هم جسمی افزایش دهد و به تشدید اضطراب کمک کند. این امر می تواند با افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و تاثیر مستقیم بر سیستم ایمنی و عصبی مرکزی باعث مشکلات جسمانی شود.

نگه داشتن مداوم افکار و احساسات منفی الگو هایی از افکار خودکار ایجاد می کند که می تواند به عزت نفس، اعتماد به نفس و موارد دیگر آسیب برساند.

سکوت در محل کار

دلایل رایج عصبانیت در محل کار

ممکن است به دلایل مختلفی در محل کار احساس عصبانیت کنید. این دلایل ممکن است کاری و یا غیر کاری باشند. بنابراین مهم است که دلایل اصلی را برای مدیریت احساسات خود در بلندمدت بررسی کنید.

در اینجا به چند دلیل احتمالی برای ایجاد عصبانیت در محل کار اشاره خواهیم کرد:

  • سطوح بالای استرس: به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا  استرس ناشی از کار می تواند در طول زمان جمع شود و منجر به احساس خشم و ناامیدی گردد. حجم کاری بیش از حد، ضرب الاجل های فشرده، درگیری با همکاران و یا عدم تعادل بین کار و زندگی می توانند به افزایش سطح استرس کمک کنند و احتمال بروز خشم را افزایش دهند.
  • ارتباطات ضعیف: ارتباط ناکارآمد در محیط کار می تواند باعث سوء تفاهم، درگیری و عدم وضوح شود. هنگامی که ارتباط قطع می شود ممکن است به دلیل انتظارات نادرست، نگرانی ها نادیده گرفته شوند و یا احساس کم ارزشی و یا شنیده نشدن منجر به ناامیدی و عصبانیت گردند. در این شرایط استفاده از راهکار های کنترل خشم در محل کار کارآمد خواهند بود.
  • فقدان کنترل یا خودمختاری: احساس اینکه کنترل محدودی بر کار، فرآیند های تصمیم گیری و یا مدیریت دارید، می تواند باعث ایجاد احساس خشم و رنجش شود. وقتی احساس عدم استقلال دارید و یا دائماً در نقش خود تضعیف می‌شوید، ممکن است رضایت شغلی خود را از دست بدهید و خشمگین شوید.
  • روش های مدیریت خشم

 سایر علل رایج خشم در محل کار

  • رفتار ناعادلانه: تجربه رفتار ناعادلانه مانند طرفداری، تبعیض و یا عدم توجه به تلاش های شما می تواند منجر به عصبانیت در محل کار شود. وقتی احساس می کنید که کار شما ارزشی ندارد و یا دیگران با رفتارهای ترجیحی مواجه می شوند، این امر می تواند ناامید کننده و تضعیف کننده باشد. برای غلبه بر چنین احساساتی می توانید از روش های مدیریت خشم در محل کار بهره مند شوید.
  • انتظارات برآورده نشده: اگر شغل شما با انتظارات، اهداف شغلی و یا ارزش های شخصی شما هماهنگ نباشد، می تواند نارضایتی ایجاد کند و خشم را برانگیزد.
  • عوامل شخصی: طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا استرس های بیرونی، مسائل شخصی حل‌نشده و یا مشکلات در مدیریت احساسات می توانند به محیط کار سرایت کنند و شما را در معرض محرک های خشم قرار دهند. در مدیریت کردن خشم شناسایی این عوامل شخصی بسیار مهم است.
  • تعمق در مورد این دلایل می تواند به شما در درک دلایل اصلی خشم و یافتن راه حل های بالقوه برای کنترل خشم در محل کار کمک کند. بسته به موقعیت خود ممکن است نگرانی‌های خود را با یک همکار، سرپرست یا مربی مورد اعتماد در میان بگذارید تا اوضاع تحت کنترل باشد.

پس از شناسایی علل رایج خشم در محل کار نوبت به آشنایی و تمرین راهکار های مهم برای کنترل خشم در محل کار می رسد. در بخش بعدی با برخی از رایج ترین شیوه های کنترل خشم آشنا خواهیم شد.

داد زدن چیزی را حل نمی کند.

مهارت های کنترل خشم در ارتباطات

  • با تمرین و یادگیری روش های مدیریت خشم می توان به احساسات و هیجانات متعادلی در محل کار دست یافت. برخی از برترین ایده ها برای کنترل خشم در محیط کار عبارتند از:
  • محرک ها را شناسایی کنید و از آنها اجتناب نمایید: اولین قدم در کنترل خشم در محل کار این است که مشخص کنید چه چیزی باعث خشم شما می شود. هنگامی که محرک های خود را شناسایی کردید، سعی کنید تا حد امکان از آنها اجتناب نمایید.
  • تکنیک های آرامش را تمرین کنید: تکنیک های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و آرام سازی پیشرونده عضلانی می توانند به شما کمک کنند تا زمانی که احساس عصبانیت می کنید آرام شوید. این تکنیک ها به کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون کمک می کنند که به نوبه خود به کاهش احساس عصبانیت و ناامیدی منجر می شوند.

این مطلب ادامه دارد…